Kampaň Hele, motorka! upozorňuje, jak už napovídá její název, na motorkáře. Kdo za ní stojí, co je jejím cílem a proč jsou motorkáři na silnici „ohroženým druhem“? Motorkáři obecně patří na silnicích k ohroženým skupinám. Střet pro ně může mít dokonce fatální následky, statistiky hovoří jasně…

Ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě dokonce 272krát vyšší. Oproti pasažérům v osobních automobilech umírá pak 24krát více motocyklistů. Na svém dopravním prostředku jsou totiž méně chráněni, mají menší stabilitu a horší viditelnost pro své okolí. Ke zvýšené nehodovosti pak jednoznačně přispívá i způsob jízdy, příliš vysoká rychlost, ale nakonec i to, že motorkář nedostal přednost.
Dopravní nehoda může mít závažné následky. To potvrzují i statistiky. Podle nich se v roce 2024 na tuzemských silnicích odehrálo celkem 92 217 dopravních nehod, při nichž zemřelo 438 lidí. Dopravní nehoda motocyklu se stala osudnou celkem 81 motorkářům a dvěma spolujezdcům. Oproti předešlému roku přitom vzrostl právě v těchto případech počet usmrcených, a to o celkem 9 životů.
K čemu slouží projekt Hele, motorka!
Nová kampaň přímočaře nazvaná Hele, motorka! si tak klade za cíl upozornit právě na řidiče motocyklů. Z aktuálních dat vyplývá, že nejčastější příčinou tragických nehod je nedání přednosti při odbočování vlevo. Druhým zásadním problémem je nedání přednosti v místě křížení vedlejší a hlavní silnice. Až polovina všech nehod motorkářů vzniká vinou řidičů automobilů, kteří často motorkáře přehlédnou nebo špatně odhadnou jeho rychlost. Tři čtvrtiny nehod motorkářů s automobily končí jejich zraněním nebo usmrcením, uvádí oficiální data projekt Hele, motorka! Jeho cílem je tak naučit ostatní motoristy v provozu s motorkáři počítat. Mechanismus přehlédnutí přitom nemusí vyvěrat podle autorů projektu vyloženě ze vzájemné neohleduplnosti.

Primární příčinou je to, že lidský mozek se musí vypořádat s velkým množstvím vizuálních vjemů, které je nucen zpracovat. Má tak sklony některé objekty vytěsnit, pakliže na ně není zvyklý a neočekává je. Což platí právě pro motorkáře, jejichž velikost, profil i hbitost usnadňují jejich přehlédnutí na silnici. Tento jev se nazývá podle odborníků SMIDSY efekt („Sorry Mate, I Didn’t See You“). K dalším příčinám se může rovněž řadit špatné periferní vidění nebo tzv. mrtvé úhly.
Jak prakticky pomoci mozku lépe si uvědomit přítomnost motorkářů
Autoři konceptu Hele, motorka! současně nabízejí jednoduchý „hack“ na bázi poznatků, které zjistil výzkumný tým psychologů a dopravních analytiků z Univerzity v Nottinghamu. Podle něj pomůže vyslovit nahlas „Hele, motorka!“, kdykoli nějakou vidíte. To umožní vašemu mozku zvyknout si na přítomnost motocyklů a lépe je zafixovat do vašeho podvědomí. Mozek se tak vůči nim stává pozornější.
Samotné jádro projektu však nespoléhá jen na vlastní snahu motoristů. Tvoří jej multikanálová komunikační kampaň. Nezůstává jen u billboardů a spotů coby tradičních nositelů reklamního sdělení. Cílem Hele, motorka! se stala snaha motorkami doslova zaplavit veřejný i mediální prostor tak, aby se je lidé skutečně naučili vidět. Instinktivně a automaticky. Například v noci z 8. na 9. června se v pražských ulicích objevilo celkem 362 balónků ve tvaru komiksové bubliny s nápisem „Hele, motorka!“. Každý balónek přitom symbolizuje život motorkáře, který skončil na českých silnicích za posledních pět let. Motorky se ale objevují i ve feedech, ve stories, v rádiu, v moderátorských i běžných rozhovorech či v podcastech.
Kdo stojí za kampaní Hele, motorka!

Na osvětové kampani se podílela organizace BESIP a Česká asociace pojišťoven. Kampaň svým zaměřením a dopady naplňuje dlouhodobé cíle Strategie BESIP 2021-2030 v prioritní oblasti ochrana zranitelných účastníků silničního provozu. Doplňuje tak další komunikační kampaně podpořené z Fondu zábrany škod, které cílí specificky na samotné motocyklisty (Učme se přežít), nebo na zvýšení bezpečnosti dalších skupin zranitelných účastníků silničního provozu, tj. cyklisty (Dám respekt), a chodce (Chybělo málo).
Samotné vizuální ztvárnění na starost dostala agentura Triad Prague. Záměrem bylo vyhnout se moralizování či strašení, důraz je kladen spíše na originální pojetí. Celý koncept je plánován jakožto dlouhodobý. Na kampaň, která aktuálně je k vidění v médiích, mají navazovat další osvětové a vzdělávací aktivity. Zapojeny do ní jsou i známé osobnosti jako Marek Dvořák, lékař nedávno oceněný jako Osobnost roku, zpěvačka Marta Jandová nebo český grafik, fotograf a hudebník TMBK. S osvětou mají pomáhat rovněž tři ambasadoři, kteří se s dopravními nehodami a jejich následky setkávají dennodenně — dopravní psycholog Pavel Řezáč, zdravotnická záchranářka Veronika Oslzlá a dopravní policista Jan Straka.
Podobně zaměřené dopravně bezpečnostní projekty
V poslední letech vznikla celá řada dopravně bezpečnostních projektů. Obdobně zaměřeným projektem je například Začněme spolu aneb kolama dolů za kterým stojí dopravní policie ve spolupráci s Asociací center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR. Ten je jako projekt Nechoď za svůj limit zaměřený na motorkáře. Motorkářům se věnuje i částečně projekt Člověk vs. silnice (2.série). Rychlá jízda ale není výsadou pouze motorkářů a tak existují projekty zaměřené i na „závodníky“ v automobilech. Konkrétně jde třeba o Respect Road – na silnici nezávodím, Nezávodím na silnici, Agresivita zabíjí a další.
Cílem projektu Hele motorka! je naučit ostatní motoristy v provozu s motorkáři počítat. Více se o projektu dozvíte na www.helemotorka.cz. Dalším použitým zdrojem pro tento článek byly stránky md.gov.cz.