PROJEKT: Jeden a půl metru (dám respekt)

logo projektu 1,5 metru, projekt jeden a půl metru - dopravní bezpečnost

Dnes Vám chceme na našem blogu bezpečné jízdy představit poměrně nový projekt Jeden a půl metru, který je zaměřený na řidiče a cyklisty. Zejména na ohleduplnost a dodržování bezpečné vzdálenosti při předjíždění, kterou tvoří právě 1,5 metru. Stojí za ním známí cyklista Roman Kreuziger za podpory Autoklubu ČR, Radiožurnálu, dopravní policie ČR a dalších partnerů. K projektu se připojili i další známé osobnosti – cyklista Peter Sagan a Petr Vakoč, biker Jaroslav Kulhavý, motocyklový závodník Filip Salač a zpěvák Pavol Habera, který se kromě jiného také věnuje cyklistice. V roce 2022 se tento projekt přejmenoval na dám respekt, který reprezentuje sloganem: „Nemusíme se milovat, stačí se respektovat“.


Cyklisté jsou v Čechách součástí 4000 nehod ročně. V EU tvoří 30% hospitalizovaných účastníků dopravních nehod a na celkovém počtu úmrtí v důsledku nehod na silnicích činí 8 %.

Zdroj: damrespekt.cz

O čem je projekt 1,5 metru a co ho tvoří?

Projekt vznikl na konci roku 2019 a tak je vše na úplném začátku. Na sociálních ale je již aktivní, vznikají také edukační videa s účastí výše uvedených ambasadorů a postupně se dostává do povědomí veřejnosti. Pomoci s osvětou můžete i Vy a to zakoupením samolepky, kterou můžete nalepit na své vozidlo. Samozřejmě také vyšší ohleduplností vůči cyklistům a jejich bezpečnému objíždění.

Ze statistik nehodovosti vyplývá, že nehody z důvodu nedostatečného bočního odstupu mezi motorovým vozidlem a cyklistou či nesprávného předjíždění, jsou ve většině zaviněny právě řidiči motorových vozidel. Cyklisté jsou zranitelnější než ostatní řidiči, definice předepsané vzdálenosti předjíždění může přispět ke zvýšení jejich bezpečnosti a zamezení krizových momentů, například když se cyklista vyhýbá překážce na vozovce,“ uvedl Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie Policie ČR.

Zdroj: www.autoklub.cz

Kreuziger, Kulhavý, Vakoč a Habera: Proč 1,5 metru?

1,5 metru - Youtube uvodka
Zdroj: Youtube – Proč 1,5m?
logo projektu 1,5 metru, dopravní bezpečnost

Vzdálenost 1,5 metru vychází ze zahraničních vědeckých výzkumů a zákonných předpisů několika států například Francie a Belgie, zmínil Jan Šťovíček, který je prezidentem Autoklubu ČR. Tato vzdálenost poskytuje cyklistům dostatečný prostor na vyhnutí se překážkám. Nejčastěji výmolům, rozbitému sklu a podobně. Ideálním bude pokud budeme cyklisty objíždět stejně jako ostatní vozidla. Tedy až opačným jízdním pruhem samozřejmě pokud je to možné. Cyklisté naopak mohou pomoci tím, že budou dobře viditelní a nebudou tvořit dlouhé skupiny, které se jen obtížně objíždějí.


Co nejvíce ovlivňuje objíždění cyklisty?

Studie M. Dozza, R. Schindler, G. Bianchi-Piccinini, a J. Karlssona uvádí, že objíždění cyklistů nejvíce ovlivňuje přítomnost protijedoucího vozu kdežto rychlost jízdy či šířka jízdního pruhu nikoliv. Právě při přítomnosti protijedoucího vozu dochází k těsnějšímu objíždění cyklisty což při jízdě mimo obec ve vysoké rychlosti může být fatální. Podle výsledků při takovém objíždění má řidič pouze necelé 2 vteřiny na to, aby odvrátil kolizi při nepředvídatelné události. Myslete prosím na to až budete některého z cyklistů objíždět.


Po roce přichází první změny…

Po více než jednom roce od našeho představení tohoto projektu poslanci upravili zákon o silničním provozu. Od července 2021 by mohlo být povinné objíždění cyklistů ve vzdálenosti jednoho a půl metru. To zcela jistě zlepší bezpečnost cyklistů na silnici. Uvidíme, jak budou řidiči nové nařízení dodržovat. Dopravní polici však vyjadřuje obavu, že jen obtížně bude prokazovat případné nedodržení minimální vzdálenosti při objíždění. Bude se tak špatně vymáhat. Zároveň uvádí, že nejde o zásadní problém. Ze statistik nehodovosti s účastí cyklistů vyplývá, že by bezpečnosti cyklistů více prospělo povinné používaní helmy. Uvidíme kam se bude projekt a celá problematika dále ubírat.

V roce 2022 došlo ke změnu názvu na dám respekt a také k přesměrování domény jedenapulmetru.cz na damrespekt.cz. Pod tímto názvem by se měl projekt dále rozvíjet. Z kraje roku projekt zadal sociologický výzkum KANTAR CZ s cílem zjistit důvody agresivity v silničním provozu. V létě 2022 by pak měla vzniknout nová videa a užší spolupráce s BESIPEM.


Cílem projektu Jeden a půl metru je osvěta dodržování bezpečné vzdálenosti při předjíždění cyklistů, ale zároveň také snaha ke vzájemnému porozumění a ohleduplnosti. Projekt budeme i nadále sledovat a rádi tento příspěvek zaktualizujeme. Více informací o projektu naleznete na webových stránkách projektu.