Srážky se zvěří patří k nejčastějším typům dopravních nehod a jsou mnohdy pro řidiče i jejich vozy dokonce fatální. Existují přitom určitá preventivní opatření, která toto riziko napomáhají snížit. Jakým způsobem můžete střetu se zvěří zabránit a jak vše po srážce vyřešit?
Jak zabránit střetu se zvěří?
Střet se zvěří patří k nejčastějším typům dopravních nehod. Podobných případů navíc stále přibývá. Nejčastěji se řidiči střetávají s liškou, kancem nebo srnou. Škoda způsobená zvířetem se přitom může pohybovat v řádově desítkách tisíc korun a rozhodně tak není zanedbatelná. Podobným následkům se lze částečně ubránit. Myslivci doporučují především přizpůsobit rychlost v úsecích, kde lze výskyt zvěře předpokládat. To jsou třeba lesy, ale i pole osázená kukuřicí či řepkou. Rovněž je podle těchto odborníků důležité si uvědomit, že zvířata se zpravidla vyskytují v početnějších skupinách. Stejně tak je nutné tlumit dálková světla, která mohou zvěř oslňovat. Obdobné rady přidává i Policie ČR:
Policie ČR
- Řidiči by měli věnovat zvýšenou pozornost úsekům pozemních komunikací, které jsou obehnané vysokou trávou, lesním úsekům, silnicím mezi poli se zemědělskými plodinami, nebo místům, která jsou osazená výstražnou dopravní značkou „Zvěř,“ která na častý výskyt divoké zvěře upozorňuje.
- Aktivita zvěře je vyšší ve večerních a nočních hodinách, proto přizpůsobte rychlost jízdy, abyste mohli včas zareagovat.
- Pamatujte na to, že zvláště srnčí zvěř chodí po skupinkách a pokud si všimnete jednoho zvířete, pravděpodobně jsou poblíž něj i další.
Jak poznat, která místa jsou v tomto směru kritická?
I bez znalostí místních poměrů vám pomohou moderní technologie. Jednou z nich je i aplikace Srážky se zvěří. Aplikace vznikla, jak uvádějí její autoři, za účelem sjednocení údajů ohledně tohoto typu dopravních nehod. Rozdílné údaje totiž evidují například hospodáři jednotlivých mysliveckých sdružení, dopravní policie i jednotlivé pojišťovny.
Přehled se však zaměřuje nejen na údaje pro motoristy, ale snaží se sestavit i druhový přehled sražené zvěře. I ten na celostátní úrovni dosud neexistuje, přestože denně jsou tímto způsobem usmrcovány desítky až stovky zvířat. Za aplikací stojí Centrum dopravního výzkumu, což je česká veřejná výzkumná instituce se sídlem v Brně, jejímž zřizovatelem je ministerstvo dopravy. Věnuje se výzkumu dopravy a dalším činnostem souvisejícím s dopravou.
Jak používat aplikaci Srážky se zvěří
Klíčovým bodem webové aplikace je primárně interaktivní mapa. Nejprve je třeba optimalizovat zobrazení v ní. Jak dále objasňují provozovatelé portálu, polohou blízké záznamy se seskupují a podle absolutního počtu záznamů jsou též odlišeny barevně. Po kliknutí na seskupení nehod se mapa zvětší a nehody se rozpadnou do dalších seskupení nebo na jednotlivé záznamy. Při zadávání údajů je nejprve potřeba si vybrat druh zvěře a poté zadat polohu. Registrovaní uživatelé mohou přidávat vlastní záznamy. Neregistrovaní uživatelé mají zachován přístup k již vloženým informacím a mohou si záznamy zobrazovat.
Součástí projektu jsou i analýzy. První část tvoří shluky a hustoty dopravních nehod se zvěří. Takzvaný SRNA index dále určuje relativní míru vyjadřující celkové škody ze střetů s volně žijícími živočichy k délce silniční sítě v daném území (kraj, okres). Grafy zobrazují počet srážek s vybranými živočišnými druhy za poslední rok. Dále je k dispozici časová animace nehod a přehled honiteb. Jít na mapu Srážek se zvěří
Jak reagovat když je srážka nevyhnutelná?
Při srážce se zvěří je klíčové neprovádět prudké manévry. Pokud je náraz nevyhnutelný, je lepší čelně narazit do zvěře než riskovat nehodu vyjetím z vozovky a střetnutím s pevnou překážkou, jako je strom, což může mít závažnější následky. Vozidlo je při bočním nárazu zranitelnější, což zvyšuje riziko zranění pro posádku. V krizové situaci je nejlepší silně brzdit, tedy maximálně sešlápnout brzdový pedál a udržet směr jízdy rovně bez prudkého otáčení volantem, radí Tomáš Neřold, šéf Besipu v Českém rozhlase.
Jak postupovat když zvěř srazíte?
Při střetu vozidla se zvěří je nutné ihned zavolat policii, a to i v případě, že je škoda na autě malá nebo zvíře uteče. Policie zjistí, zda někdo nepotřebuje lékařskou pomoc, a řidiče informuje o dalším postupu. Škody na autě nelze obvykle nárokovat z povinného ručení, pouze z havarijního pojištění, pokud pokrývá střet se zvěří.
Zvěř je v českém právu chápána jako přírodní bohatství, a proto nelze žádat náhradu škody od mysliveckých spolků či lesní správy. Policie kontaktuje příslušné myslivecké sdružení, které se o zraněné nebo mrtvé zvíře později postará. Odvézt mrtvé zvíře z místa nehody je nelegální a může být klasifikováno jako přestupek nebo trestný čin pytláctví!
Zásadní je správně označit a zajistit místo nehody, aby nedošlo k dalším nehodám v důsledku neočekávaně odstaveného vozidla. Pokud je potřeba obnovit provoz nebo vyprostit zraněné, musí řidič vyznačit konečnou polohu vozidla stejně jako při jakékoliv jiné dopravní nehodě. Tím se zajistí bezpečnost na místě nehody a minimalizuje riziko dalších kolizí.
Co tedy konkrétně dělat při srážce se zvěří?
- Zastavte na bezpečném místě a zapněte na voze varovná světla
- Oblékněte si reflexní vestu a označte místo nehody výstražným trojúhelníkem
- Zjistěte stav vozu a sražené zvěře
- Kontaktujte policii (158) i když je škoda na autě minimální
Proč při střetu se zvěří vždy kontaktovat policii?
Při srážce se zvěří je nezbytné vždy kontaktovat policii, bez ohledu na rozsah poškození vozidla. I když je škoda na autě minimální, je nutné, aby policie nehodu zdokumentovala. Tento policejní záznam je klíčový při podávání žádosti o náhradu škody z havarijního pojištění, jelikož je nezbytnou podmínkou pro uplatnění pojistného plnění!