Hazard Perception můžeme označit jako vnímání rizika. Jednoduše jde o modelovou situaci, ke které reálně může dojít v silničním provozu. Motorista by si v ní měl umět poradit a správně vyhodnotit, zda mu v takovém případě hrozí nebezpečí. Jde tedy o jakousi předvídavost. Běžně se tzv. Hazard Perception Test uplatňuje při získávání řidičského průkazu v řadě zemí po celém světě. Patří k nim také Velká Británie nebo některé australské státy.

Od roku 2021 se s nimi setkají zájemci o řidičské oprávnění i v Česku. V testech mají nyní uchazeči otázky statické i dynamické. Dynamické otázky s krátkými videosekvencemi vycházejí ze stejnojmenného projektu Hazard Perception, tedy vnímání rizik. Reflektuje se tím potřebná změna ve vzdělávání řidičů. Ti se totiž učili 20 let staré otázky mnohdy ovšem neodpovídající realitě. Navíc je podle odborníků stačilo zkrátka „našprtat“ a oblíbený systém výběru odpovědí z několika možností příliš účelně nepřipravoval schopné novopečené majitele řidičského oprávnění. Vytvořit novou koncepci tak bylo více než nezbytné.
Na zavedení nových otázek se podíleli zástupci ministerstva dopravy a Asociace autoškol ČR. Aktualizovaná témata do okruhu otázek navíc už od spuštění nové koncepce přibývají průběžně. I v českých poměrech bychom se totiž ve výsledku měli dostat na evropský standard cca 2 000 otázek. V roce 2024 jich aktuálně bylo teprve 1 100.
Co najdeme v projektu Hazard Perception
V původním projektu jsou tak v současné době volně dostupné především sekvence s oněmi modelovými situacemi. Vyzkoušet si je tak mohou i ti, kteří řidičské oprávnění získat neplánují nebo už ho mají. Přehledná on-line platforma umožňuje všem okamžitý přístup k tréninkovým klipům dle individuálních potřeb, a to zcela zdarma. Videa jsou tematicky rozdělena na tyto kategorie:
- autobus
- chodec
- motorka
- město
- noc
Typicky se těmito situacemi myslí například řešení otázek, jako je průjezd křižovatkou nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo. Řidiči by tím měli být mnohem lépe připraveni na reálná úskalí provozu, se kterými se mohou setkat. Výhodou je absolutní bezpečnost takové simulace. V reálném provozu se leckdy motorista s podobnou událostí potkává zřídka. V případě, že bychom chtěli takové dění nasimulovat, bylo by to příliš nákladné a v případě neadekvátní reakce také velmi nebezpečné. Cílem simulace za pomoci videa tak je prožít si takový okamžik virtuálně a vybudovat si asociace. Řidič se díky tomu stane přirozeně obezřetnějším a kritický moment může očekávat, jak vysvětlují podstatu Hazard Perception přímo jeho autoři. Značnou nevýhodou je totiž především to, že v reálném provozu jednoduše není mnohdy čas na dlouhé přemýšlení a nemáme dostatek prostoru k tomu, abychom jednali rychle. Adekvátní reakce nám přitom může zachránit život. Podívat se na scénáře
Nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu jsou přitom jednoznačně mladí řidiči ve věku do 24 let. Ze statistik vyplývá, že tato věková kategorie zaviní každou 10. dopravní nehodu. Začínající motoristy je tak zapotřebí důsledně chránit. A to nejlépe už od první chvíle, kdy usednout za volant. Není jednoduše možné spolehnout se na to, že nabudou požadované zkušenosti praxí.
Kdo za projektem Hazard Perception a nových testových otázek stojí
Web byl vytvořen v rámci projektu Nová generace testových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění ve formě HAZARD PERCEPTION VIDEOSEKVENCE podpořeného Fondem zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Na projektu Hazard Perception úzce spolupracují zástupci Ministerstva dopravy, Policie ČR, Asociace autoškol ČR, Platformy VIZE 0 a další odborníci z oblasti dopravy i psychologie.
Více se o projektu Nová generace testových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění a Hazard Perception dozvíte na hazardperception.cz a noveotazky.cz. Dalším použitým zdrojem pro tento článek byly md.gov.cz a opojisteni.cz.