
Děti patří k nejvíce ohroženým účastníkům silničního provozu. Děti jsou v silničním provozu mimořádně zranitelné. Je to zejména z důvodu postupného dozrávání kognitivních funkcí spojených mimo jiné s rozvojem abstraktního myšlení, schopností vnímání rizik a předvídatelnosti, ale také z důvodu fyzické křehkosti a malého vzrůstu. Jakým způsobem nejmenší ochránit? A k čemu slouží projekt Jedu poprvé?
Jaké nebezpečí číhá na silnicích na děti?
Děti jsou v silničním provozu mimořádně zranitelné. Je to zejména z důvodu postupného dozrávání kognitivních funkcí spojených mimo jiné s rozvojem abstraktního myšlení, schopností vnímání rizik a předvídatelnosti, ale také z důvodu fyzické křehkosti a malého vzrůstu. Nejzranitelnější skupinu pak tvoří děti ve věku od 10 let výše. Těm je totiž již vlastní určitá míra samostatnosti. Mohou například jezdit samy na kole bez doprovodu. Dopravu si tak zajišťují samy a přebírají i zodpovědnost za svou bezpečnost. Mohou se tak stát i účastníky dopravních nehod. A ty bohužel končí i fatálně. Dokreslují to statistiky BESIP, které uvádějí, že každoročně je v silničním provozu usmrceno na tři desítky dětí. Byť si tato věková kategorie odnáší z nehod i lehká zranění, může to znamenat například zlomeniny, tedy nikoli pouhé odřeniny a modřiny.

Podle dopravních expertů navíc neklesá počet nehod dětmi zaviněných, což je způsobeno tím, že ještě nedokáží objekty v dopravě vnímat plasticky a nedisponují odhadem pro rychlost jejich pohybu. Do nebezpečí se mohou dostat v řadě případů, ať už je to v autě, na kole, na železnici, ale třeba i na chodníku. Dodržování pravidel silničního provozu je proto základním předpokladem pro zajištění bezpečnosti nejmenších účastníků silničního provozu. I dospělí by se tak měli především aktivně snažit být pro ně správným příkladem.
K čemu slouží projekt Jedu poprvé
Naučit děti bezpečně se orientovat v silničním provozu si tak za cíl klade i projekt symbolicky nazvaný Jedu poprvé. Má formu bezplatného jednodenního kurzu, který kombinuje teoretickou výuku s praktickým nácvikem. Náplní jednotlivých lekcí tak především je seznámení těch nejmenších s pravidly silničního provozu, stejně tak výuka poznávání základních dopravních značek a samozřejmě i seznámení se zásadami bezpečného chování na silnicích.
Projekt Jedu poprvé cílí na děti předškolního a raného školního věku, to znamená zhruba mezi 4 až 7 lety. Jednotlivé kurzy se odehrávají na dopravních hřištích. Stejně tak je součástí několika veřejných akcí pro rodiče s dětmi. Ti se mohou účastnit zcela zdarma. Kurzů mělo být v roce 2020 celkem 60. Konaly se na různých místech v tuzemsku, například v severočeském Mostě. V současné době nejsou však k dispozici žádné oficiální informace o aktuálních aktivitách a dalším pořádání těchto akcí.
Kdo za projektem Jedu poprvé stojí
Projekt Jedu poprvé je aktivitou Autoklubu ČR a je spolufinancován z grantu Road Safety udělovaného Mezinárodní automobilovou federací (FIA). Jeho koordinátorem je Libor Budina, který je v současné době projektovým manažerem Platformy VIZE 0. Ta si klade za cíl zvýšení bezpečnosti na silnicích, přičemž ona 0 v jejím názvu má značit kýžených 0 obětí při dopravních nehodách. Autoklub ČR se kromě tohoto projektu zaměřuje i na další aktivity v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Pomáhá též seniorům prostřednictvím zdokonalovacích kurzů pro řidiče nad 65 let v projektu Jedu s dobou.
Součástí projektu jsou i oficiální webové stránky, které obsahují edukační materiály a pomůcky pro dopravní výchovu. Ty jsou určeny rodičům, ale pedagogickým pracovníkům vzdělávacích institucí. Stejně tak do spektra nabízených aktivit patří mobilní dopravní hřiště, které je možné podle individuálního požadavku objednat na konkrétní akci.
Mezi další partnery tohoto projektu patří:
- BESIP
- Platforma VIZE 0
- Road Safety Grand Programme
- Tým silniční bezpečnosti
- Asociace polygonů AČR
- Pojišťovna VZP
- Policie České republiky
- Total
Cílem projektu Jedu poprvé je především edukovat děti o problémech na které mohou v silničním provozu narazit. Více se o projektu dozvíte na jedupoprve.cz. Dalším použitým zdrojem byly stránky prevence-praha.cz.