RECENZE: Škola smyku Vysoké Mýto

V tomto článku Vás chci seznámit s mými dojmy ze školy smyku – kurzu bezpečné jízdy ve Vysokém Mýtě. Kurz jsem chtěl vyzkoušet už před dvěma lety avšak covidová situace mi to neumožnila. Poslední srpnovou neděli jsem se dočkal. Počasí bylo chladnější, ale stále příjemné. Autodrom, kde se škola smyku koná jsem našel snadno. Na kruhovém objezdu na konci Vysoké Mýta směrem na Svitavy stačí vyjet posledním výjezdem do ulice za čerpací stanici Shell. Autodrom se nachází na jejím konci. V areálu autodromu už byly připravené ukazatele vedoucí k výcvikovému polygonu a učebně. Po kontrole splnění covidových opatření začala teoretická příprava. Zjistit více o ceně a termínech


Teoretická část kurzu bezpečné jízdy

Výuková učebna teorie se nachází v prvním patře budovy. Teoretická část obvykle začíná v 9:00 a končí v 11:00. Dvě hodiny teorie utekly jako voda. Popravdě, měl jsem obavu zda se nebudu nudit. To se nestalo! Instruktor přednášel poutavě a přinášel zajímavé informace o kterých s námi ochotně diskutoval. Všiml jsem si, že ze všech 23 účastníků se nikdo nějak výrazně nenudil. Jaké zajímavé informace jsme se dozvěděli?

Sezení za volantem a asistenční systémy

Velice se mi líbila část o správném nastavení sedačky a o tom, že řidič vnímá svůj vůz svou dolní částí zad. Pokud sedí nesprávně, nemá takový cit a představu o tom co se s vozem děje. Nemluvě o zhoršených podmínkách pro zvládnutí případné krizové situace. Nebezpečné je to také při vystřelení airbagu, který prý „bouchne“ rychlostí až 300 km/h. Dalším zajímavým údajem který jsme se dozvěděli byla činnost ABS. Běžný člověk zvládne zmáčknout brzdu 1x za 1s. ABS to zvládne 16 – 22x za 1s. Jde spolu s ESP o skvělé asistenční systémy. Někteří účastníci tyto systémy ve voze neměli a bylo to na polygonu znát.

Pneumatiky a aquaplanning

Rozdíl byl znát i mezi letními a zimními pneumatikami. To ale předbíháme. Co se týče pneumatik, velkou chybou podle instruktorů je dát pneumatiky s lepším vzorkem dopředu. Doporučují je dávat spíše dozadu a to proto, že smyk zadní nápravy je mnohem těžší zvládnout. V případě aquaplanningu pak záleží na dezénu a šíři pneumatik. Čím jsou širší, tím hůře odvádí vodu a tím spíše hrozí aquaplanning. Krátce jsme také diskutovali o délce brzdné dráhy a odstředivé síle.

Smyky přední a zadní nápravy

Velkou část teorie jsme se věnovali způsobu zvládnutí smyku přední a zadní nápravy. Šlo o jednoduché rady, které dávají smysl a které jsme si později vyzkoušely na kluzných plochách polygonu. Můžeme říci, že fungují perfektně! Po teoretické části následovala hodinová přestávka na oběd. Někdo se vydal na jídlo do restaurace, někdo na čerpací stanici nebo do nedalekého Tesca.


Praktická část kurzu bezpečné jízdy

Kluzná zatáčka a krizové brzdění na různých površích

Praktická část na polygonu začala rozdělením do dvou skupin dle varianty školy smyku (3h nebo 4h tréninku na polygonu) a rozdáním vysílaček. Těmi nám instruktor předával rady a doporučení. Naše skupina začala na kluzné ploše v zatáčce v nájezdové rychlosti 30 km/h. Podle možností jsme se následující jízdy pokoušeli dostat na samotnou hranu přilnavosti. Zpestřením bylo použití vodních clon jako překážek, kterým je třeba se vyhnout. Velkou výhodu nejen na tomto úseku měli účastníci, kteří měli ABS, ESP a popřípadě zimní pneumatiky. Po krátké přestávce jsme vyzkoušeli krizové brzdění na různých površích – suchu a kluzné ploše simulující uježděný sníh. Závěrem této části bylo brzdění levými koly na kluzné ploše a pravými na suchu. Zajímavé bylo zjištění, že vozy bez ABS a ESP se pří krizovém brzdění stáčí na suchou část vozovky. Na silnici to muže být sakra nebezpečné!

Úhybná deska vyvolávající smyk zadní nápravy

Předposlední částí praktické výuky byla jízda přes hydraulickou úhybnou desku vyvolávající smyk zadní nápravy. Nájezdová rychlost činila max. 35 km/h. Více deska nezvládá a ani to nebylo třeba. V kombinaci s velmi kluzkou plochou to nebyla legrace ani pro vozy s asistenčními systémy. Zpestřením opět bylo využití vodních clon. Musím dát za pravdu, že zvládnout smyk zadní nápravy je mnohem těžší než přední nápravy!

Průjezd vozu přes hydraulickou úhybnou desku - recenze škola smyku Vysoké Mýto
Smyk zadní nápravy vyvolaný úhybnou deskou

Krizové brzdění z kopce, úhybný manévr a slalom

Posledním stanovištěm byl kopec s kluznou plochou a gumovými překážkami. Nešlo o klasické kužely, ale o ve vozovce zabudované gumové „pásky“, které se snadno ohnuly. Nikdo si tak svůj vůz nemohl poškodit. Vše navíc zpestřil pořádný slejvák takže to slušně klouzalo. Na tomto stanovišti jsme opět krizově brzdili a zároveň se vyhýbali překážce. Nájezdové rychlosti se lišily podle schopností jednotlivých účastníků a jejich vozů. Já osobně jsem se dostal k hranici 45 km/h. Na zvoleném místě se začalo krizově brzdit a zároveň uhýbat. Někdo brzdil málo, někdo příliš zatáčel,.. Chyb se dalo nasekat několik. Třešničkou na dortu byl výjezd kopce ve slalomu. Prvně jsme si to všichni vyzkoušeli a další dvě kola do toho šli naplno až na hranici přilnavosti. Moc mě to bavilo! V nejdražší variantě kurzu mohli účastníci kurzu navíc vyzkoušet ještě průjezd vodní dráhy simulující aquaplanning. Velmi podobně to probíhá i na polygonu v Mostě – recenze školy smyku Most.


Video z praktické části | Dashcam

náhled videa školy smyku ve Vysokém Mýtě
Zdroj: youtube.com – ŠKOLA SMYKU VYSOKÉ MÝTO 2021

Závěr recenze na školu smyku ve Vysokém Mýtě

Závěr celého kurzu představovalo rozloučení s instruktorem a obdržení osvědčení o absolvování kurzu. Zároveň byla poslední možnost se na cokoli zeptat. Zajímal nás rozdíl mezi klasickým kurzem a kurzem s odpočtem bodů. Prý probíhá obdobně avšak má více teorie. Musím uznat, že kurz školy smyku ve Vysokém Mýtě je velice dobře postaven a příliš se na jednotlivá stanoviště nečeká. 4 hodiny praktické části mi utekly jako voda. Stálo to za to! Zjistit více o ceně a termínech

Velice kladně hodnotí školu smyku i ostatní účastníci. Oceňuji profesionální přístup instruktora. Obzvláště jeho skvělou metodu škole hrou jak u teoretické části, tak při nácviku zvládání kritických situací při jízdě. Rozhodně doporučuji všem věkovým skupinám řidičů, napsal Karel K. Číst další recenze


Jak vypadá osvědčení o absolvování kurzu?

Certifikát o absolvování školy smyku - provozovatel webu
Certifikát o absolvování školy smyku ve Vysokém Mýtě

Zaujala Vás škola smyku ve Vysokém Mýtě?

Zakoupit ji můžete přímo pro sebe nebo jako dárek. Platnost poukazu na školu smyku je 12 měsíců s možností případného prodloužení čí výměny za jiný zážitek. Novinkou je možnost si termín zaregistrovat hned při nákupu. Je to ale jen na Vás, dělat to nemusíte, vyberete si termín i později.