RADA: Jak správně sedět v autě za volantem

Možná si budete říkat, že správné nastavení sedadla řidiče není žádná věda, nicméně opak je pravdou. Sedačka totiž neslouží pouze jako pohodlné místo pro usazení za volant, ale jejím prostřednictvím vám auto dává důležitou zpětnou vazbu hlavně v rizikových situacích. Kromě toho je správné nastavení sedačky zásadní pro vaši bezpečnost, protože při nevhodné pozici za volantem nebudou bezpečnostní prvky vozidla fungovat správně. Jak tedy správně nastavit sedačku a volant?

Správné sezení v autě
Zhruba takto vypadá správné sezení v autě. Jak tedy na to?

Jak správně nastavit sedačku v autě?

Nastavení opěradla

Průzkumy bezpečnostních expertů bohužel každoročně potvrzují, že každý druhý řidič nemá správně nastavenou sedačku. Nejedná se přitom o nic složitého nebo časově náročného. Sedadlo si zvládnete nastavit za několik desítek vteřin, přičemž byste měli začít od opěradla. Úhel mezi sedadlem a opěradlem nastavte na 95 až 100 stupňů. Zpočátku je to možná nepříjemné, ale časem si zvyknete. Díky tomu při jízdě budete dokonale cítit chování vozidla. Víte čím vnímáte jak se váš vůz při jízdě chová? Překvapivě jsou to právě záda, resp. bedra. Poloha opěradla navíc slouží jako prevence proti únavě za volantem, mikrospánku a také proti chronickým bolestem zad.

Výška opěrky hlavy

Nejvíce podceňovanou součástí správného nastavení sedačky je pravděpodobně opěrka hlavy. Ta by se v ideálním případě měla nacházet asi 5 cm nad hlavou. To ovšem není možné u každého řidiče docílit, takže se raději zaměřte na minimální výšku nastavení. V rámci ní musí být vršek hlavové opěrky stejně vysoko nebo dokonce o trochu výš, než je temeno hlavy řidiče. Opěrka hlavy totiž v případě nehody chrání krční svalstvo od takzvaného efektu biče, kdy v krajním případě hrozí vážná nervová a svalová zranění. Nastavení opěradla vše samozřejmě nekončí!

Nastavení výšky sedadla

Moderní osobní auta umožňují i nastavení výšky sedadla řidiče. Na tu však není třeba brát takový zřetel, protože není rozhodujícím faktorem bezpečnosti. Důležité je však z vozu dobře vidět. Máte-li možnost sedačku výškově nastavit, seřiďte ji tak, aby mezi vaší hlavou a střechou bylo možné prostrčit sevřenou pěst na výšku. Nenecháte-li si nad hlavou dostatek prostoru, může při vážnější dopravní nehodě dojít k nárazu hlavy o střechu, takže hrozí vznik opravdu vážných zranění.

Vzdálenost sedadla od pedálů

Nastavení vzdálenosti sedadla od pedálů se učí už žáci autoškoly během první lekce. Při maximálním sešlápnutí brzdového a úplném sešlápnutí pedálu spojky musí být vaše nohy jenom lehce pokrčené. Důvodem je snaha o vyvinutí maximální brzdné síly v krizovém okamžiku, čehož docílíte pouze zapřením do sedačky. Během čelního nárazu navíc hrozí velká zranění nejenom napnutých nohou, ale kinetická energie se přenese do kyčelních kloubů a pánve, což rozhodně nechcete. Pokud se rozhodnete absolvovat školu smyku, dozvíte se a na vlastní kůži vyzkoušíte, jak překvapivě velkou sílu je potřeba při krizovém brzdění na brzdový pedál vyvinout. Instruktoři autoškol a kurzů školy smyku uvádí, že jde o sílu cca 80 kg.

Nastavení bezpečnostních pásů

Nedílnou součástí bezpečnosti jsou pásy. U nich snad ani tolik nezáleží na nastavení jako na faktu, abyste byli v každé chvíli jízdy v autě připoutaní. V opačném případě vám během nehody nepomůže ani airbag, který vaši situaci paradoxně spíš zhorší. Bezpečnostní pásy poté nastavte tak, aby vás při sezení na sedačce co nejlépe obepnul, nikde neškrtil a nedřel. Pokud se připoutaní necítíte komfortně, pravděpodobně bude chyba v nastavení opěradla a sedáku. Správné nastavení sedačky vám v krizové situaci může zachránit život. Těch několik ušetřených minut a frajerská pozice za volantem opravdu nestojí za ošklivá zranění. Jak se správně připoutat vysvětluje závodník Jan Kopecký v projektu Bezpečný pátek či automobilový novinář a instruktor, Honza Červenka v projektu Zpomal, ještě je brzo. Pro zajímavost se doporučujeme podívat i na historii používání bezpečnostních pásů a případné postihy za jejich nepoužití.


Jak správně nastavit a držet volant?

Správné sezení v autě

V současnosti učitelé autoškol a dalších řidičských kurzů doporučují držet volant tzv. ve „třičtvrtě na tři“ oproti dřívějším „za deset minut dvě“. S touto chybou se instruktoři setkávají nejčastější u starších řidičů, například na kurzu pro seniory – Jedu s dobou. Proč tedy držet volant ve „třičtvrtě na tři?

Důvodem je větší rozsah pohybu volantu vedoucí k většímu natočení kol. Snáz a rychleji se tak vyhnete případným překážkám což si lze opět vyzkoušet na kurzech školy smyku. Ruce by měly být lehce pokrčené a palce objímat volant. Ke správnému držení si můžete pomoci i nastavením volantu, který však nesmí být příliš nízko ani vysoko. Nastavte ho pro vás pohodlně a tak, aby jste dobře viděli na budíky a ven před sebe.


Proč za volantem správně sedět?

Správné nastavení sedačky není jenom idealistickým názorem bezpečnostních expertů, kteří takto apelují na účastníky silničního provozu. Jde o ověřené postupy, které jsou nezbytné proto, aby správně zafungovaly bezpečnostní prvky vozu. Pokud vám není vaše zdraví lhostejné, doporučujeme správnému nastavení sedačky věnovat chvilku času. Nikdy nevíte, co vás může na silnici potkat a jak se říká: „lepší být připraven než překvapen!“.


Chcete správně sedět v autě a připravit se na různé krizové situace?

Automobil připravený ke kurzu školy smyku

Správní sezení za volantem je alfou a omegou každé školy smyku. Kromě kontroly sezení za volantem vás tento řidičský kurz připraví i na krizové situace, které vás mohou na silnici potkat. Od krizového brzdění, vyhýbacího manévru, aquaplanningu až po smyky přední a zadní nápravy. Doporučujeme kurz absolvovat se svým vozem, kdy na pohonu (přední, zadní, 4×4) a výbavě bezpečnostních asistentů nezáleží. Instruktoři výuku přizpůsobí každému. Kde můžete školu smyku absolvovat?


Kde lze školu smyku absolvovat?

Použité zdroje: besip.cz, zelenavlna.rozhlas.cz