Zvládnutí smyku ovlivňuje celá řada okolností. Velkou výhodu má řidič, který má vůz vybavený antiblokovacím systémem brzd (ABS), elektronickou stabilizací podvozku (ESP) a protiskluzový systém kol (TCS). Důležité ale především je vědět jaký náhon daný vůz má a na základě toho na smyk reagovat.
Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá.
Zdroj: Policie ČR
Jak zvládnout smyky přední a zadní nápravy?
Smyk přední nápravy
Smyk přední nápravy nastává nejčastěji u vozů s přední nápravou, kterých jezdí v ČR většina. Ideální reakcí na tento smyk je ubrat plyn čímž se vozidlo zpomalí a dojde k většímu zatížení přední nápravy. Pokud je zpomalení nedostatečné sešlápneme spojku a opatrně brzdu. S volantem nijak netrháme ale pohybujeme s ním spíše velice jemně. Vozidlo by se tak mělo dostat do žádoucího směru.
Smyk zadní nápravy
Smyk zadní nápravy nastává především u vozů se zadním pohonem. Při tomto smyku je důležité okamžitě stočit volant tzv. kontra (proti směru smyku) a okamžitě vyšlápnout spojku. U tohoto smyku nikdy nebrzdíme. Celou situaci bychom jen zhoršili. O zvládání smyků přední i zadní nápravy jsme se hodně dozvěděli při naší návštěvě školy smyku ve Vysokém Mýtě.
Jaké jsou předpoklady pro zvládnutí smyku?
Předpokladů pro zvládnutí smyku je celá řada. Začít můžeme u velice častých prohřešků nejen českých řidičů – nepřiměřená rychlost, nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozy nebo nedostatečné věnování se řízení (telefonování, psaní sms,..). Právě tyto prohřešky mohou mít až fatální důsledky. Způsobují pozdní reakci na smyk a snižují pravděpodobnost jeho zvládnutí. Prosím vyvarujte se jim.
V autoškole se léta vyučuje jak si správně nastavit sedačku a jak držet volant přesto se najde celá řada řidičů, kteří za volantem leží a drží volant pouze jednou rukou. Zdánlivá maličkost pak také ovlivňuje samotné zvládnutí smyku. Jak tedy správně nastavit sedačku a jak držet volant? Při usednutí nastavte sedačku tak, aby jste dosáhli pohodlně na všechny pedály. Kolena by měla být lehce pokrčená. Sklon sedačky by měl být nastaven tak, aby paže rukou svírající volant tzv. ve tři-čtvrtě na tři byly lehce pokrčené. To vše umožní plnou manévrovatelnost s vozem, kterou při ležení v sedačce a držení volantu jednou rukou nezvládnete. Správnému nastavení sedačky a držení volantu se kromě jiného věnuje projekt Bezpečný pátek. Doporučujeme se podívat!
Pomůže absolvování školy smyku?
Škola smyku je určitě skvělým řešením jak si nejen tyto nouzové situace nacvičit. Pokud se Vám nechce do školy smyku investovat určitě také pomůže vyzkoušet si v zimě smyk se svým vozem na nějakém bezpečném místě. Rozhodně je lepší si smyk zažít a nebýt pak jím v provozu překvapen. Obecně školu smyku doporučuje absolvovat celá řada odborníků. Jde o jednorázovou investici, kterou účastník školy smyku využije po celý život. (nejlevnější kurz začíná na 2 999 Kč)