Za nepříznivého počasí a zejména v zimním období je potřeba dbát na silnici zvýšené opatrnosti. To ve zkratce znamená opatrnou jízdu s dostatečným odstupem od ostatních vozů a předvídání. Doporučuje se rychlost snižovat před zatáčkami tak, aby v ní nebylo potřeba brzdit. Mohlo by totiž vzniknout riziko smyku vlivem snížené přilnavosti pneumatik na přední nebo zadní nápravě. Při jízdě z kopce je vhodné brzdit motorem. Je potřeba mít zařazen nižší rychlostní stupeň, než je obvyklé. Při jízdě do kopce je to naopak. Vyšším rychlostním stupněm totiž minimalizujeme riziko prokluzu kol a tím hrozící uváznutí.
Jak se na vše připravit, na co si dát pozor a jaké jsou časté nešvary řidičů?
Jak se na zimu připravit?
Na zimní období je potřeba vůz náležitě připravit. Nejde jen o výměnu zimních pneumatik, ale je vhodné nechat preventivně zkontrolovat také baterii, chladící kapalinu a vodu do ostřikovačů. Tyto kapaliny by měly vydržet minimálně – 25°C. Na silnici platí vidět a být viděn. Vhodné je rovněž zkontrolovat i osvětlení vozu. Kromě jiného se vyplatí s sebou vozit startovací kabely a sněhové řetězy. Pokud často jezdíte v méně přístupných místech, doporučujeme mít vždy dostatečně natankováno. Je nutné mít přibalené teplé oblečení a popřípadě i jídlo. Nikdy nevíte, co se může na silnici přihodit.
Na nepříznivé jízdní podmínky Vás perfektně připraví na kurzech bezpečné jízdy, lidově označované jako škola smyku. Z vlastní zkušenosti, například ze školy smyku ve Vysokém Mýtě a Mostě, všem řidičům tento kurz doporučujeme minimálně jednou za život absolvovat! Kromě toho, že se v něm účastníci naučí zvládat smyky přední i zadní nápravy, což od kurzu všichni očekávají, naučí se hlavně krizovým situacím předcházet a to je podle nás mnohem důležitější. Příjemným bonusem je nácvik krizového brzdění či zvládání aquaplanningu. Tyto kurzy tak bezesporu zvyšují bezpečnost na silnicích!
Na co si dát pozor?
Mnozí řidiči mají zažité zcela chybné způsoby, jak řešit ztrátu přilnavosti vozu, možná patříte mezi ně i Vy! Při mé poslední návštěvě kurzu bezpečné jízdy se 23 účastníků různých věkových kategorií neshodlo na správném řešení smyku přední a zadní nápravy. Jak tedy případné smyky řešit?
U smyku přední nápravy postačí ubrat plyn, držet volant ve směru jízdy a eventuálně vyšlápnout spojku. Pokud cítíte, že to nezabírá, nezbývá nic jiného než naplno brzdit a snažit se vůz nasměrovat mimo překážku. Smyk zadní nápravy dá více zabrat kvůli tomu, že je potřeba sešlápnout spojku a okamžitě natočit volant opačným směrem tzv. kontra. Nesmí se to však přehnat, snadno dojde k přetočení vozu na druhou stranu. Pokud smyk přesáhne úhel cca 45 stupňů pravděpodobně ho už nemáte šanci zvládnout. Nezbývá tak nic jiného než naplno brzdit a doufat.
Při jízdě ve vyšších rychlostech zejména na dálnicích je nezbytné dbát zvýšené opatrnosti. I v zimním období, například vlivem tajícího sněhu hrozí auqaplanning. Při němž se vůz stává zcela neovladatelný. Častým mýtem je, že čím jsou na voze pneumatiky širší, tím lepší má vůz přilnavost k vozovce. To je pravda, avšak pouze na suchu! Širší pneumatiky musí odvádět více vody než užší pneumatiky a tudíž je riziko aquaplanningu vyšší. Pokud aquaplanning nastane, doporučuje se ubrat plyn, sešlápnout spojku, nezatáčet a vyčkat než vůz opět získá potřebnou přilnavost. U vozů s automatickou převodovkou se samozřejmě ubere jen plyn.
Chcete se na nepříznivé podmínky lépe připravit?
Pokud se chcete stát lepším řidičem a na nepříznivé podmínky se dostatečně připravit, absolvujte kurz škol smyku. Zprostředkováváme ho až na 6 místech v ČR! Všechna výcviková centra školy smyku jsou dostatečně kvalitní a průběh je u všech téměř obdobný. O jaká výcviková centra jde?
Jaké jsou nejčastější nešvary řidičů?
Mezi častý nešvár řidičů, který ovlivňuje bezpečnost na silnicích je dojíždění zimních pneumatik, které mají jen minimální hloubku dezénu. Ta je stanovena dle §40a zákona 361/2000 Sb. na minimálně 4 mm u motorových vozidel nepřevyšující 3,5t a 6 mm u motorových vozidel, které převyšují 3,5t. S tím souvisí používání pneumatik s vyšším vzorkem na přední nápravě a menším vzorkem na zadní nápravě. Což ostatně doporučují i mnohé pneuservisy. Neuvědomují si však tu skutečnost, že díky tomu je vůz náchylnější na smyk zadní nápravy, který se mnohem hůře zvládá, než smyk přední nápravy. Je také mnohem rizikovější, kvůli hrozícímu bočnímu nárazu, který je fatálnější oproti čelnímu. Na ten jsou totiž současné vozy velice dobře konstruovány. Doporučujeme tedy na zimních pneumatikách zbytečně nešetřit. Je třeba si uvědomit, že nás jako řidiče drží na mokré nebo kluzké vozovce jen pár milimetrů dezénu pneumatiky. Přičemž každý sjetý milimetr značně prodlužuje brzdnou délku a ovladatelnost vozu.
Test britského Tyre Reviews a výrobce pneumatik Continetal dokázal, že se brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu se s každým sjetým milimetrem prodlouží o 2 % u pneumatiky se vzorkem dezénu nad 4 mm. V případě dezénu pod 4 mm se brzdná dráha s každým sjetým milimetrem prodlouží o více než 4 %. Z výsledků testu vyplynulo, že při 50km/h rychlosti na sněhu a 4 mm vzorkem dezénu je tím pádem brzdná dráha oproti nové pneumatice s 9 mm vzorkem delší o celých 14 metrů. Rozdíl tedy představuje délku jednoho autobusu!
Zdroj: Tyre Reviews ve spolupráci s Continetal
Zkrátka buďte nejen v zimě na silnici opatrní!
Na silnicích se zcela jistě mnohdy setkáváme se zcela zbytečným předjížděním. Výjimkou nejsou bohužel ani zimní měsíce. Riziko smyku vlivem vrstvy sněhu u středu vozovky je pak velmi vysoké. Doporučujeme tak předjíždět jen pokud je to opravdu nezbytné a jet plynule bez prudkého snižování rychlosti či zatáčení. Do zatáček vjíždějte tak, aby v ní nebylo potřeba brzdit. Tím eliminujete riziko smyku vlivem snížené přilnavosti pneumatik na přední nebo zadní nápravě. Při jízdě z kopce využívejte více brzdění motorem. Před samotným příchodem zimy svůj vůz na nižší teploty připravte a rozhodně nešetřete na pneumatikách. Nevyplatí se to! Buďte prosím na silnici opatrní!
Další zajímavé informace s parádním vizuálem naleznete v článku – Jezděte v zimě bez nehod (Seznam Native ve spolupráci s Shell) na kterém jsme se malou měrou podíleli. Budeme rádi když se na něj podíváte!
Jít na článek Jezděte v zimě bez nehod