Projekt: Neriskuj krk a whiplash syndrom

Zranění páteře patří k častým následkům dopravních nehod. Při nehodách utrpí podle dostupných informací ročně až 800 000 osob právě opěrkové trauma (whiplash syndrom). Z nich přibližně 5 % má dlouhodobé potíže. Co všechno vám vlastně hrozí a jakým způsobem těmto poraněním zabránit? V prevenci pomáhá i projekt Neriskuj krk platformy VIZE 0. Jak konkrétně?


Jaká rizika hrozí páteři při dopravní nehodě

Nehoda - airbagy

Nejčastěji si zranění cestující z dopravních nehod „odnášejí“ pohmožděniny a zlomeniny. Častým poraněním však bývají i zranění páteře. Toto poškození se přitom nevyplatí podcenit!

I menší náraz může mít vážné následky. Páteř má totiž jednak funkci mechanickou, ale i ochrannou, a to pro míchu. V krajním případě může tedy zranění vést až k jejímu poškození. Tato část lidského těla totiž nemá schopnost regenerace, takže při úplném přerušení nelze již její funkce obnovit. To může způsobit trvalé následky v podobě ochrnutí. K tomu ostatně nejčastěji dochází vlivem úrazů, kam se počítají kromě pádů z výšky právě i dopravní nehody.

Co se týče úrazů méně vážného charakteru, velmi často ohrožují osoby v autě vyhřezlé ploténky. Nezřídka je postiženou oblastí zad při tomto druhu nehod i bederní páteř. Utrpět však osazenstvo v automobilech může i úraz páteře krční, uvádí se, že k tomu dochází u nejméně poloviny veškerých nehod. Tento stav se označuje také jako whiplash syndrom.


Víte kde se nejvíce bourá? Podívejte se na Portál nehod!

Projekt Portál nehod

Portál nehod vznikl jako projekt zaměřený na zvýšení bezpečnosti na silnicích. Klade si za cíl identifikovat kritická místa napříč Českou republikou, kde často dochází k dopravním nehodám. K tomuto využívá shlukovou analýzu a moderní geoanalytiku. Vytčená kritická místa získaná s pomocí dat ze shlukové analýzy zobrazuje projekt v interaktivní mapě. V té je možno si zobrazit rizikové lokace s největším počtem nehod za posledních 24 měsíců. Data zpracovávají odborníci na silniční problematiku. Více o Portálu nehod


Co je whiplash syndrom

Termínem whiplash syndrom se označuje úraz (distorze) krční páteře, který je často způsobený nárazem zezadu. Říká se mu také opěrkový syndrom. Spočívá v setrvačném pohybu hlavy, která následně pokračuje v pohybu vpřed. Při prudkém zpomalení a zastavení pohybu nastává trhnutí dopředu a následné odražení dozadu. Nemusí k tomu přitom dojít ve velké rychlosti, moment síly vyvinutý na krční páteř je devastující již při rychlosti 30–40 km/h. 

Krizové brzdění

Podle mechanismu vzniku rozdělujeme opěrkové trauma na hyperflexní a hyperextenzní. Hyperflexní poranění vzniká při nárazu hlavou nejprve dopředu a poté dozadu. Hyperextenzní poranění vzniká nejčastěji u řidičů a spolujezdců, do jejichž auta narazí vozidlo zezadu. 

Opěrkový syndrom se navenek neprojevuje žádným viditelným zraněním. Zásadním projevem je bolest. Problematický je tento stav především proto, že pacient zaznamená bolesti až s odstupem, často několika hodin, ale až dní. U pacientů se také mohou objevit trvalé bolesti hlavy, šíje, ramen a zad. 

Stejně tak popisují pacienti i další symptomy:

  • pískání v uších nebo další potíže se sluchem
  • závratě a poruchy rovnováhy
  • nevolnosti, pocit na zvracení nebo mdloby
  • nevysvětlitelná únava
  • slabost rukou nebo horší koordinace pohybů s nimi
  • poruchy zraku: neostrost, zdvojené vidění atd.
  • psychické potíže: deprese, úzkost, nespavost, hněv, frustrace, stres a jiné

Jak pomáhá projekt Neriskuj krk

Neriskuj krk je nový projekt Platformy VIZE 0, který má napomoci včas odhalovat a léčit skrytá poranění krční páteře, k nimž dochází při dopravních nehodách. Ovšem nejen při nich, autoři projektu konstatují, že desetitisíce Čechů trpí opěrkovým syndromem kvůli špatně nastavenému sedadlu. O úspěšnosti léčby přitom rozhoduje především čas. Proto je důležité přijít na vyšetření k lékaři co nejdřív po nehodě. Jinak to může vést k trvalým následkům. Ty následně postiženého významně omezují v každodenním životě i pracovním uplatnění. Vedou také ke zvýšeným nákladům za léčbu a lázeňské a rehabilitační procedury.

Při nehodách utrpí podle dostupných informací ročně až 800 000 osob právě opěrkové trauma. Z nich přibližně 5 % má dlouhodobé potíže.


Obdobně zaměřené projekty

Na obdobnou problematiku upozorňují i další dopravně bezpečnostní projekty, některé jsme vám v minulosti představili na našem blogu bezpečné jízdy. Konkrétně jde o projekt Řiďte s rozumem, který v 15. videu popisuje správné sezení za volantem nebo také starší projekt Bezpečný pátek.


Cílem projektu Neriskuj krk je především edukovat širší veřejnost o problémech, které opěrkový syndrom může způsobit. Navíc díky němu současně budou moct vybraní lidé po dopravní nehodě podstoupit vyšetření na speciálním přístroji Tetrax. V současné době se tato zařízení využívají v Krči a Modřanech. Více se o projektu dozvíte na neriskujkrk.cz. Dalším použitým zdroje pro tento článek byly stránky fyzioklinika.cz.